Start je een zakelijke website, een paar tips

Tips om een zakelijke website te bouwen

Ben je van plan om binnenkort van start te gaan met het bouwen van een zakelijke website voor de diensten die je verleent of producten die je verkoopt? Dan is het van belang dat je website een professionele uitstraling heeft. Hiermee zorg je ervoor dat je website mensen aantrekt en dat men producten of diensten bij je zal afnemen. In deze blog daarom enkele tips voor het bouwen van een zakelijke website.

Domeinnaam

Het eerste wat je zal moeten doen is het kiezen van een domeinnaam. Deze kan hetzelfde zijn als je bedrijfsnaam. Je bedrijfsnaam is tot op zekere hoogte beschermd. Meestal is je bedrijfsnaam gelijk aan je handelsnaam. Je bedrijfsnaam staat ook in het Belgisch Staatsblad. Bij de oprichting van een vennootschap wordt tegenwoordig de website, dus de domeinnaam en het emailaccount opgenomen in de oprichtingsakte. Iemand anders mag die naam dan in België niet gebruiken. Let op het gaat voor ons land dan vooral om de .be domeinnaamextensie en de .nl voor Nederland. Maar weet dat er honderden domeinnaamextensies zijn. Controleer daarom altijd op voorhand of de domeinnaam nog vrij is. Een bijkomende tip is om verschillende domeinnamen te kopen, zeker als je internationaal zaken doet. Naast de landen een .com, .net, ...

Doelgroep bepalen

Bij het bouwen van je website zal je meestal een doelgroep bepalen. Bouw je een website om te dienen als online bookmaker waar mensen voornamelijk terecht kunnen voor sportweddenschappen, dan kan je doelgroep onmogelijk personen zijn onder de 18 jaar. De wet gaat hierin vrij ver. Om een ander voorbeeld te geven, verkoop je bijvoorbeeld alcoholishe dranken, dan moet de bezoeker op de website eerst bevestigen dat ze 18+ zijn. Om je doelgroep te bepalen kun je werken met persona’s. Je werkt dan met fictieve klanten die specifieke kenmerken bezitten. Je kijkt onder andere naar hun geslacht, leeftijd, inkomen, hun karakter, wat ze leuk vinden te doen en hun activiteiten op het internet. Je gaat na wat hun verwachtingen zijn van je producten en diensten. Op basis hiervan kun je je doelgroep bepalen en op een later moment evalueren en verbeteren. Dit is een terugkerend proces.

zakelijke website

Website bouwen

Als je al een domeinnaam hebt en je weet wie je doelgroep is, dan kun je beginnen met het bouwen van je website. Je zal een unieke lay-out moeten bedenken, werken met een CMS systeem of rechtstreeks met HTML in de broncode. Je zal moeten nadenken over de inhoud van je website. Deze inhoud moet worden aangeleverd aan de webdesigner. Op het internet zijn er vele templates beschikbaar voor websites. Je kunt deze gratis of tegen een vergoeding gebruiken om je website te bouwen en je schakelt een website ontwerper in als Website Designer BV om deze voor je te bouwen. Kortom het webdesign moet top zijn want de concurrentie is groot.

Een logo ontwerpen

Een goed logo voor uw website is erg belangrijk. U moet nadenken over hoe het logo zich zal integreren in verschillende soorten media. In het geval van een website zal uw logo waarschijnlijk in de linkerbovenhoek verschijnen in een klein formaat. Zorg ervoor dat de lettertypes die u gebruikt om uw logo te ontwerpen goed leesbaar zijn. Wij raden u aan zoveel mogelijk vette letters te gebruiken. Qua ontwerp is het het beste om uw logo links en uw bedrijfsnaam rechts in een rechte lijn te plaatsen. Vergeet niet dat uw logo op een krappe plek moet passen en zich moet aanpassen aan andere apparaten zoals tablets en smartphones.

Search Engine Optimization, SEO

Het is van belang dat je unieke kwaliteitsvolle inhoud gebruikt voor je website. Hiermee kan je, na een bepaalde termijn, hoog scoren in de zoekmachines waardoor je veel meer bezoekers zal krijgen op je website via de zoekmachines. De zoekmachines zijn de belangrijkste bron voor het brengen van bezoekersverkeer naar je website. (Het organisch verkeer "traffic".)

Het schrijven van originele teksten met op jouw bedrijf afgestemde zoektermen / kernwoorden zijn dus een must. Het is van belang om regelmatig je website te updaten. Je moet proberen om vooral nieuwe inhoud toe te voegen. Goede "oude" inhoud die nog steeds actueel is of van betekenis, mag je uiteraard laten staan. Google moet altijd een keuze maken, tussen verschillende websites. Hoe juister het antwoord is op de vraag van de zoeker, hoe meer kans dat Google van de zoeker een bezoeker zal maken. Alle websites hebben, zoals alle afdelingen van je ondernemingen, om de zoveel tijd een doorlichting nodig. "Content is king en context is queen".

Reviews van klanten

reacties van klanten

Je kunt voor je website ook reviews van klanten gebruiken. Toekomstige klanten vinden het fijn om van voormalige klanten te lezen hoe ze het kopen of gebruik van een product bij jou bedrijf hebben ervaren. Je kunt een review sectie plaatsen op je website waar jouw klanten hun ervaring delen. Wij horen wel eens "daar houden we geen rekening mee", maar wij kunnen je verzekeren dat bijna iedereen het wel leest. En dit kan je niet van alle inhoud op een website zeggen. Meestal wordt een website "gescand", pas nadat het visueel fijn overkomt, de titels een duidelijke boodschap brengen, pas dan wordt de tekst gelezen. Maar klantenreacties zijn een uitzondering. Een beoordeling kan ook op sociale media als Facebook of op de Google Mijn Bedrijf badge. Algemeen kan je wel stellen dat reviews gaan helpen om de reputatie van je bedrijf op te bouwen op het internet.

Een veilige website

Klanten bezoeken graag een veilige website. Bij het brengen van een bezoek aan je website mag het niet zo zijn, dat hun persoonlijke gegevens binnen korte tijd op straat liggen of dat ze in handen van onbevoegde derden komen. Ook als men betalingen verricht wil men dat op een veilige website doen. Er zijn verschillende manieren hoe je een website kan beveiligen. Een van de eerste is een SSL certificaat. Alle moderne browsers geven een veiligheidswaarschuwing als de bezoeker een onveilige website wil bezoeken.

22/02/2022