Lokale SEO: de FAQ

Lokale SEO: enkele van de meest gestelde vragen beantwoord.

Lokale SEO is een vak apart. Het staat in principe los van ‘reguliere organische zoekresultaten SEO’. Het is een geheel eigen ecosysteem. Er zijn dan ook SEO specialisten die zich volledig toeleggen op deze specifieke tak van de zoekmachine marketing. In dit artikel beantwoord ik een aantal vragen die ik relatief vaak gesteld krijg, en waarbij het antwoord zo 1-2-3 niet snel gevonden is.

• De meeste ondernemers weten inmiddels wel dat het niet geoorloofd is om klanten te belonen of ex werknemers/familie een review te laten schrijven. Wat wordt als een beloning gezien? Door wie wordt dit verboden? En wat is het gevolg als je het wel doet?

Een beloning zou kunnen zijn een korting voor een volgende aankoop (voucher o.i.d.), of een gratis product/weggevertje. Een review zou nooit onderdeel mogen zijn van een quid pro quo regeling, dus de reviewer in kwestie mag geen wortel voorgehouden worden, de reviewer laat de beoordeling idealiter achter puur omdat hij of zij een ervaring met de betreffende organisatie met de buitenwereld wil delen, belangenloos.

Bron: (sectie over belangenverstrengeling, belonen staat er niet expliciet bij, maar zoals Google zelf aangeeft, de lijst van voorbeelden is niet uitputtend.)

Dit wordt verboden door Google (en specifiek dan de afdeling die gaat over Google Mijn Bedrijf). Maar andere review platformen zoals o.a. Klantenvertellen, Feedbackcompany en Trustpilot, hanteren soortgelijke regels.

Het gevolg als men deze regel overtreedt: de betreffende review(s) zullen geschrapt worden, wanneer betrapt. Google en haar algoritmes kunnen dit natuurlijk niet 'ruiken' indien niet expliciet duidelijk is aan de inhoud van de review of de identiteit van de reviewer dat belangenverstrengeling het geval is. Het zou gerapporteerd kunnen worden aan Google door Google Mijn Bedrijf en Maps gebruikers indien zij een donkerbruin vermoeden hebben dat er wel eens belangenverstrengeling in het spel zou kunnen zijn. Dit kan men doen door de muis te laten rusten op de review sterretjes, en dan op de vlag te drukken (meer daarover: )

• Google kijkt bij reviews naar het aantal sterren en naar de inhoud. Wat wordt daarbij goed gewaardeerd door de zoekmachine en wat minder? Dus wat heeft een negatief effect op je vindbaarheid en wat een positief effect? Bijv. het aantal woorden, bepaalde zoektermen, positiviteit of negativiteit.

Hoe uitgebreider de review des te beter. In de review sectie zelf zal Google ook een rangschikking maken van reviews. Deze zijn niet standaard gesorteerd op hoe recent deze bijdragen zijn. Maar op relevantie wat je ook wel kunt zien als nuttigheid. Je ziet over het algemeen dat Google ervoor kiest om uitgebreide beoordelingen met veel details bovenaan te tonen, omdat deze de zoeker meer informatie verschaffen. Een review die louter bestaat uit een kreet zoals ‘Super!’ of ‘Zeer teleurgesteld’, helpt de zoeker niet echt, Google wilt het liefst details zien. Waarom was de ervaring zo geweldig of juist tegenvallend. Als het even kan ook nog foto’s van de ervaring of het product.

Wat belangrijk is, is ook het profiel van de reviewer in kwestie. Hoeveel reputatie/autoriteit heeft deze? Laat deze zelf vaak reviews achter? Is dit een persoon die veel bijdraagt aan Google Mijn Bedrijf en Maps? En hoe gewaardeerd zijn de bijdrages van deze persoon door andere gebruikers tot dusver?

Een speciale status voor reviewers is ‘Local Guide’. Reviews van deze personen zijn extra waardevol.

Over het algemeen worden deze door Google bovenaan de lijst geplaatst en uitgelicht. Hoe wordt je een ‘Local Guide’? Simpelweg door zo veel mogelijk waardevolle bijdragen te maken.

local guide
Google Mijn Bedrijf Easygenerator 16-05-2020

Hoe weet Google nu of bijdragen waardevol zijn? Bij reviews staat een ‘like knop’ waar andere gebruikers op kunnen klikken. Andere manieren om bij te dragen dan het schrijven van reviews zijn, het delen van (zelfgemaakte) foto’s van de onderneming, profielen aanmaken voor bedrijven die dit zelf nog niet gedaan hebben, informatie bijwerken van bedrijven die niet langer up-to-date is bijv. de openingstijden zijn veranderd en de eigenaar heeft dit niet aangepast, enzovoort zie deze lijst. Door zoveel mogelijk relevante recente informatie te delen binnen het Google Maps ecosysteem kun je in rang klimmen als zijnde ‘Local Guide’.

Zoals te zien valt in bovenstaande voorbeeld kan Google reviews in andere talen dan het Nederlands ook meenemen. Zij vertaald deze. Deze zijn niet minder belangrijk dan oorspronkelijk Nederlandse reviews. Easygenerator is bijv. een Nederlandse organisatie maar heeft veel internationale gebruikers. De reviews die bovenaan staan in de lijst zijn alle oorspronkelijk geschreven in een andere taal (Engels en Spaans).

Google kijkt ook naar signaal woorden.

recensies
Google Mijn Bedrijf SEOgeek 16-05-2020

Woorden met een positieve connotatie zijn bijvoorbeeld ‘passie’ en ‘vakkennis’. Daarbij heeft Google in acht genomen dat voor de doelgroep de prijs een belangrijk thema is, en om die reden toont zij deze review en highlight vetgedrukt ‘prijzen’. Zo hoeven de reviewers niet ellenlange review lijsten door te lezen om de kernpunten te vinden die belangrijk zijn voor hem of haar.

ijssalon
Google Mijn Bedrijf Venezia Rotterdam 16-05-2020

Bij deze ijssalon zijn natuurlijk weer andere aspecten van belang, bediening en sfeer. Ook is het goed voor Google om te weten dat de ijssalon naast lekker ijs ook prima koffie heeft. Dit helpt deze ijssalon om beter gevonden te worden tevens voor termen omtrent koffie lokaal in Rotterdam.

• Hoeveel invloed heeft een goede of slechte review op je vindbaarheid?

Een individuele review zal geen dramatische impact hebben, niet positief noch negatief. Tenzij je op de hatelijke nul staat, dus geen enkele review. Dan hebben zowel Google als bezoekers geen enkele informatie. Door de gele review sterretjes valt een lokale vermelding op.

Op moment van schrijven zie ik nog bedrijven met een beroerde reputatie goed naar boven komen in de lokale zoekresultaten. Het is dus niet zo dat negatieve reviews je onvindbaar maken.

Het probleem met reviews is dat deze te makkelijk te manipuleren zijn. Je kunt zelf Google accounts aanmaken om reviews over je eigen bedrijf te schrijven, je kunt familieleden en andere relaties die geen klant zijn vragen dit te doen, je kunt belonen. En aan de andere kant kunnen concurrenten bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk een negatieve nep review plaatsen voor jouw bedrijf. Google weet dit, en om die reden is de weging van de review score relatief licht t.o.v. andere factoren. Zoals eerder uitgelegd, Google zal reviews verwijderen die in strijd zijn met het beleid, maar het internet is simpelweg te groot om politieagent te spelen over het hele web. Er zullen dus nep reviews door de mazen van het net glippen. Maar aan de andere kant wordt de gemiddelde internet gebruiker steeds meer bedacht voor nep reviews. Een nep review valt al snel door de mand.

Google gebruikt de reviews met name voor de inhoud, om te leren wat een bepaald bedrijf doet (en dus relevant voor is). Zoals het voorbeeld van de Rotterdamse ijssalon. Het is voor Google niet aanvankelijk duidelijk uit de categorie die men gekozen heeft, namelijk ‘ijssalon’, dat deze ook koffie aanbiedt. Google kan dit niet ‘ruiken’. Maar dankzij een van de reviews weet Google dit en kan besluiten om dit profiel ook te tonen wanneer een zoeker in Rotterdam op zoek is naar koffie.

• Kan je een negatieve review verwijderen en welke gevolgen heeft dat?

Alleen wanneer een review de beleidsvoorwaarden schendt. Ikzelf heb een ervaring daarmee. Een lokaal advocatenkantoor had een potentiële cliënt op bezoek. De advocaten vertelden deze persoon dat de letselschade zaak weinig kans van slagen heeft vanwege de aard van het conflict en de eigen betrokkenheid. Deze persoon heeft vervolgens een paar uur na de afspraak onder een anonieme Google account een review geplaatst waarbij deze persoon de advocaten zwart maakt. De persoon in kwestie had opgevat dat de advocaten niet wilden helpen vanwege andere redenen dan dat de zaak kansloos is.

De review bestond simpelweg uit 1 woord. Zonder verdere verklaring. Dit zien Google en ook andere review platformen als een haatdragende review. Vervolgens heb ik de Google Mijn Bedrijf support benaderd via Facebook (https://www.facebook.com/GoogleMyBusiness/). Vreemd genoeg lijkt dit het kanaal te zijn waar Google meest responsief is op dit soort verzoeken.

Ik heb de kwestie voorgelegd daar. Zij waren het eens. En de review is vervolgens na dit oordeel direct verwijderd. Dit had geen impact op de vindbaarheid van het advocatenkantoor in kwestie. Maar, desalniettemin is het natuurlijk niet leuk om ten onrechte online voor de hele wereld zichtbaar zwart gemaakt te worden.

een review rechtzetten
Facebook.com 16-05-2020

Faire reviews die kritisch van aard zijn kunnen nooit verwijderd worden. Alleen wanneer een review expliciet de richtlijnen van Google overtreed en/of in strijd is met lokale wetten (denk aan laster/smaad).

• Hoeveel invloed heeft het wel of niet reageren op reviews op je vindbaarheid?

De impact van reageren op reviews heeft geen significante invloed op de vindbaarheid. Dit is puur een best practice omwille van een goede eerste indruk maken. Indirect zou het kunnen bijdragen, de zoekers zien dat de organisatie in kwestie veel geeft om klantentevredenheid, en wanneer dit het geval is zijn zij eerder geneigd actie te nemen, wil zeggen, door te klikken naar de website, een routebeschrijving op te vragen. Dit zijn signalen die Google wél meeneemt.

• Bieden andere zoekmachines ook review mogelijkheden aan? Helpen reviews op je website ook voor je vindbaarheid (of is dat alleen nuttig voor je salesfunnel?).

Andere traditionele zoekmachines zoals Microsoft Bing en Duck Duck Go bieden dit niet aan. Maar thema specifieke zoekmachines wel. Denk bijvoorbeeld aan Tripadvisor e.d. in de reizen branche. Overigens wanneer je zoekt op ‘Restaurant Rotterdam’ dan zie je bovenaan de reguliere zoekresultaten in Bing.com een grote sectie afkomstig uit Tripadvisor. Microsoft en Tripadvisor hebben een samenwerking dat Microsoft reviews mag tonen afkomstig uit Tripadvisor in haar zoekresultaten pagina’s (bron). Duck Duck Go doet exact hetzelfde. Voor reizen en horeca ondernemingen is het dus afdoende voor wat betreft lokale Bing en Duck Duck Go optimalisatie om actief te zijn op Tripadvisor. Twee vliegen in een klap. Maar Google wil natuurlijk vooral haar eigen eigendommen naar voren schuiven. Voor Google is het dus noodzakelijk om iets met Google Mijn Bedrijf te doen.

Maar denk ook aan e-commerce platformen zoals Bol.com en sinds kort Amazon Nederland, dit zijn immers ook zoekmachines alleen dan louter voor producten. Reviews op dit soort platformen zijn beduidend belangrijker dan binnen het Google ecosysteem. Dit omdat Tripadvisor, Bol.com, Amazon e.d. niet kijken naar ‘links’. En klantentevredenheid hier nog belangrijker is.

Reviews implementeren op de website zou men inderdaad hoofdzakelijk voor conversie doen. In sommige gevallen kan het helpen bij website vindbaarheid. Wanneer het gaat om een eigen ‘custom’ review systeem, dat op zoekmachine vriendelijke wijze geprogrammeerd is (lees toegankelijk voor de zoekmachine spider/bot) dan kan het helpen voor vindbaarheid. In zo een geval gaat het om zogenaamde User Generated Content (UGC). Dus inhoud toegevoegd aan de website door gebruikers. Alleen, brengt dit ook extra werk met zich mee. UGC kan namelijk ook tegen je werken. Indien de reviews vol met taal en spelfouten staan, en weinig unieke toegevoegde waarde kennen, haalt het de kwaliteit van de algehele website inhoud naar beneden. Indien het gaat om kwalitatieve bijdragen dan is dit behulpzaam omdat de klanten content voor jou schrijven over jouw onderneming. Dit bespaart jou als ondernemer dan weer tijd en kosten v.w.b. inhoud creëren. Wanneer men ervoor kiest om een widget van een derde partij te implementeren zoals bijv. Kiyoh, Trustpilot en ook voor Google Mijn Bedrijf zijn er plugins te vinden, dan draagt de inhoud van de reviews geen waarde bij voor de vindbaarheid van de website omdat niet uniek is (maar kan ook geen schade berokkenen).

• Helpt dit overigens ook voor lokale vindbaarheid? "Vermeld NAW-gegevens op je website. Voeg je contact- en adresgegevens toe aan (de footer van) je website en contactpagina."

Jazeker, dat is een van de meest belangrijke, fundamentele zaken voor lokale vindbaarheid van een website. Het niet duidelijk vermelden van NAW gegevens op de website dat is jezelf in de voet schieten. Zeer belangrijk voor de lokale vindbaarheid (en betrouwbaarheid).

Meest belangrijke lokale vindbaarheid tips/stappen:

1. Vermeld de NAW gegevens op je eigen website. Liefst in de footer (onderzijde sectie) van de website. Dit is waar bezoekers over het algemeen deze informatie verwachten. Maar dit kan ook op de contact, algemene voorwaarden, privacybeleid of over ons pagina.

2. Vermeld de NAW gegevens op alle profielen waar dit mogelijk is. Denk naast Google Mijn Bedrijf o.a. aan het Facebook profiel, LinkedIn, Telefoonboek.nl, DeTelefoonGids.nl, Openingstijden.nl. Het is belangrijk dat de NAW gegevens die je aanvoert consistent zijn. Dit geeft Google enige zekerheid dat jouw onderneming daadwerkelijk bestaat en zich op dat adres bevindt. En dat wanneer je mocht verkassen, je toegang hebt tot deze accounts zodat je de gegevens gemakkelijk kunt aanpassen.

Overigens zijn er veel bedrijvengidsen in Nederland. Dit zijn websites die NAW gegevens verzamelen en tonen van bedrijven. Soms zelfs zonder aanmelding van jouzelf. Waar baseren deze instanties hun data op? Op de KvK database over het algemeen!

Je kunt deze bedrijvengidsen vinden door je eigen bedrijfsnaam (in combinatie met adres) te googelen. Google vindt de meeste van deze sites echter laagwaardig. Het meest belangrijk is wat je ingevuld hebt in je Google Mijn Bedrijf profiel, dat dit correspondeert met wat er op je website staat.

Mijn vermoeden is dat dit ook een van de redenen is dat Google, Google Mijn Bedrijf gelanceerd heeft. Het liep een beetje uit de hand met al die bedrijvengidsen. En Google wilde aan ondernemers één centraal platform aanbieden voor wat betreft NAW gegevens. Met het bestaan van Google Mijn Bedrijf is er minder noodzaak voor dit soort bedrijvengidsen websites. En deze bedrijvengidsen websites sterven dan ook langzaam uit. Als ondernemer zijnde zou ik hier dus niet al te veel energie in te steken of geheel vermijden. Ik zou alleen de NAW gegevens vermelden in de belangrijkste sociale profielen voor jouw onderneming en wellicht dan nog sites als Telefoonboek.nl, DeTelefoonGids.nl, en sites van verenigingen specifiek uit jouw branche waar je bij aangesloten bent.

Wanneer je je bedrijfsgegevens invult op een externe site, let op de notering van het adres en het telefoonnummer. Hoewel Google in veel gevallen slim genoeg is om dit gelijk te trekken, is het beter om hier geen risico mee te noemen.

Bijvoorbeeld. Vermeld het telefoonnummer altijd in hetzelfde format 010 123 4567. Of (+31) 10 123 4567. Kies één format en wees hier (zoveel als mogelijk) consistent in. Niet de ene keer met landcode en de andere keer zonder. Over het algemeen weten zoekmachines er wel raad mee, maar dit risico wil je zoveel mogelijk vermijden wanneer het even kan.

Hetzelfde met de straatnaam. Ikzelf ben bijv. gevestigd aan de Doctor de Snooplein 12 in het vestingstadje Brielle. Vermeld in zo een geval niet een andere notatie voor het Doctor gedeelte. Hoe andere instanties dit vermelden wijkt soms af van wat het straatbordje aangeeft, de gemeente, de Belastingdienst enzovoort. Bijvoorbeeld de ene keer Dokter, soms Doctor, de andere keer Dr. Google je eigen adres in Google, en kijk wat voor Google nu de meest gangbare benaming is van je adres mocht je hier twijfels over hebben.

Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud. Hij runt locatie onafhankelijk als digitale nomade zijnde zijn eigen SEO bedrijf onder de alias 'SEO Geek'.

 

08/08/2020