SEO Search Engine Optimization Google posities zoektermen

SEO zoekmachine optimalisatie Ι Hoe haal je goede posities in Google?

SEO helpt je om een goede positie te bereiken in een zoekmachine. In België en zijn buurlanden is Google met een constant marktaandeel van boven de 95% de dominante zoekmachine. Maar een website die geoptimaliseerd is voor Google scoort ook goed bij de andere zoekmachines zoals Bing. Een goede positie betekent meer bezoekers. De eerste vereiste voor een succesvolle website.

SEO is veel meer dan het topje van de ijsberg.

Uw bezoekers zien uw website als een ijsberg. Alleen de top en de eerste meters onder water zijn zichtbaar. Het grootste onderwater-gedeelte blijft voor hun onzichtbaar. Een SEO expert ziet heel de ijsberg en zijn omgeving en hoe deze beweegt en "linkt" aan andere ijsmassa's.

SEO en het zoekalgoritme

Het zoekalgoritme van Google bestaat uit meer dan 200 factoren. Er wordt zeer veel geschreven over SEO, veel zinvolle zaken en hopen onzin. Dit komt omdat het zoekalgoritme geheim is en constant evolueert. Het internet leeft! Seo tips van 5 jaar geleden zijn vandaag misschien achterhaald. Andere zullen altijd blijven. Google wil vooral goede informatie, goede inhoud tonen. De allerbelangrijkste regel is dan ook "Content is king", de inhoud is alles. Google wil niet en verwacht niet dat jullie allemaal SEO experten zijn. Google wil goede relevante resultaten tonen op zijn pagina's (SERP's) op de zoektermen die worden ingetypt.

De 3 belangrijkste zoekalgoritme factoren vindt u hieronder. Verder door geven we u wat SEO tips, SEO mythes en vakjargon mee.

basis seo

Basis SEO

Interne SEO

De basis SEO gaat over de opbouw van uw webpagina's. Een goede titel, correct gebruik van uw hoofdingen (h1 tot h6 tags). Uw metagegevens. Het navigatiemenu, de interne links en externe links, de optimalisatie van uw afbeeldingen, ... en veel meer. Dit alles moet terug te vinden zijn in de inhoud, de teksten van je pagina. Er moet ook een evenwicht zijn tussen je kernwoorden en het geheel van de pagina. Je paginatitels moeten SEO vriendelijk zijn. Plaats een websitemap op je website voor een betere indexatie. Je website moet snel laden, je bezoekers wachten amper een paar seconden. Bouw mobielvriendelijke websites, en nog veel meer...

backlinks

Backlinks

Externe SEO

Backlinks zijn andere websites die een link naar jouw website plaatsen. Meestal is dit naar je domeinnaam (url), je homepagina. Maar je website wordt sterker als er gelinkt wordt naar meerdere webpagina's. Netwerken is zo belangrijk om aanwezig te zijn op het internet. Backlinks kan je ook krijgen via blogs en diverse sociale netwerken. Onthou dat voor Google elke backlink er natuurlijk moet uitzien. Koop daarom alleen backlinks aan bij een betrouwbare linkpartner. Backlinks moeten logisch zijn. Een fabrikant kan backlinks plaatsen naar de verkoopspunten van zijn merk. Google zoekt naar uw backlinks, goede links geeft authoriteit, wij spreken liever over vertrouwen.

Rankbrain

Rankbrain

Rankbrain is niet een geëvolueerde versie van het afgevoerde Pagerank. Rankbrain is artificiële intelligentie die de kwaliteit van de geleverde resultaten moet verbeteren. Rankbrain probeert te begrijpen welke informatie de (be)zoeker wenst. Rankbrain zoekt naar verbanden en gerelateerde onderwerpen aan de zoekopdracht. Google gaat er vanuit dat veel mensen meer informatie zoeken dan alleen de ingetypte zoektermen. Rankbrain probeert ook zoekzinnen te begrijpen. Onderaan de SERP's (Search Engine Result Pages) zie je "Zoek opdrachten gerelateerd aan (ingetypte zoekterm)", deze zoekopdrachten worden geplaatst door Rankbrain.

mobielvriendelijk

Mobielvriendelijk

Bijna 3/4 van alle zoekopdrachten worden ingevoerd via mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Het spreekt voor zich dat mobielvriendelijke websites hoger zullen scoren dan hun niet mobielvriendelijke concurrenten. Als webdesigner gebruiken wij liever de term responsive websites.

Een responsive website kijkt naar het aantal pixels van het beeldscherm van het apparaat en past zich automatisch aan. Een responsive website werkt op alle type beeldschermen. Je hebt dus geen 2de mobiele website nodig.

snelheid

Snelheid

Uw websitepagina's moeten snel laden. 47% van uw bezoekers verlaat uw website indien er na 3 seconden niet iets op hun toestel verschijnt. Dit is kort. Tegelijkertijd kijken mensen vooral naar afbeeldingen, video's en grote titels. De tekst-inhoud wordt pas achteraf gelezen, lees eerder gescand. Uw webpagina's moeten technisch zo worden opgebouwd dat afbeeldingen zoals, grote schermvullende achtergronden, pas op het einde worden geladen. Mobielvriendelijke websites zijn goed leesbare en vooral snelle websites.

gebruiksvriendelijk

Gebruiksvriendelijk

Uw bezoeker komt met een bepaald doel naar uw website. Je moet de weg naar het doel zo eenvoudig en zo duidelijk mogelijk maken. Uw bezoeker moet heel uw website kunnen bezoeken in maximaal 3 klikken. UX-design (User Experience) staat hierbij centraal. Uw navigatiemenu moet duidelijk zijn. Goed leesbaar, met een goed contrast. Typography: een mooi lettertype verhoogt de toegangkelijkheid en de CTA (Call To Action). Letters van 15px of 16 pixels komen goed over. Op Google fonts vind je meer dan 1500 gratis lettertypes, allemaal Google approved.

lokale seo

Lokale SEO

Wat is lokale SEO? Google heeft dit uitgelegd met het pizzavoorbeeld. Je woont in Brussel en je wilt een pizza bestellen. Dan verwacht je een pizzeria uit Brussel in de zoekresultaten en niet van Napels of New York. Het is pas als je de plaats in de zoekopdracht bijvoegt dat de SERP veranderd. Als we deze denkwijze omdraaien en je domeinnaam of webpagina bestaat uit "activiteit + plaatsnaam" dan kan dit een invloed hebben op de SEO. Opgelet op andere plaatsnamen scoor je dan minder goed.

White hat SEO

White hat SEO

Elke nieuwe website ontstaat als een onbeduidend stipje in het internet universum. Een website met de juiste SEO technieken groeit langzaam maar zeker. Vergelijk het met een sneeuwbal die een lawine wordt. White hat SEO zijn alle correcte manieren om uw website te doen groeien in belangrijkheid. Black hat SEO zijn alle technieken die Google probeert te misleiden om snel bovenaan te geraken. Meest bekende black hat SEO is linkfarming. Koop nooit backlinks aan!!

netwerken

Netwerken en SMO

Steek tijd in het manueel opbouwen van uw backlinks. Denk na over uw aanwezigheid op de sociale media. Heel het plaatje moet kloppen; een goed geoptimaliseerde website met basis SEO, een mooi aantal goede backlinks, en een aanwezigheid op de sociale media. Sociale media kan bijzonder tijdrovend zijn. Denk na over de doelgroep dat je wil bereiken. Bouw uw netwerk op. Het duurt gemiddeld 6 maanden voordat je hiervan de vruchten plukt. SMO Social Media Optimization. Netwerken is de boodschap.

slechte backlink

SEO mythe

Hoe meer links naar mijn website hoe beter.

Neen, niet elke link naar uw website zal een positieve invloed hebben. Slechte links worden meestal geplaatst of gekocht om meer bezoekers naar uw website te halen.

Google kent deze websites en meestal hebben deze een slechte reputatie, wat voor u lagere posities in de zoekmachine betekent. Beter 10 goede backlinks dan 1000 pulp links.

keyword stuffing

SEO mythe

Het kernwoord veelvuldig herhalen promoot dit in de zoekresultaten.

Neen, het teveel herhalen van uw kernwoord wordt "keyword stuffing" genoemd. Uw kernwoorden mogen een bepaalde verhouding niet overschrijden. Als u dit wel doet dan zal, in de ogen van Google, de kwaliteit van de inhoud dalen en zal u slechter scoren. Gebruik synoniemen en omschrijvingen. Schrijf uw teksten voor uw bezoekers, niet voor Google.

aantal webpagina's

SEO mythe

Hoe meer pagina's mijn website heeft, hoe hoger deze gaat scoren.

Neen, alles draait om de inhoud. Een aantal pagina's bijmaken maar zonder waardevolle inhoud gaat uw website niet helpen. Op een pagina moeten minimaal 300 tot 500 woorden staan. De topwebsites op het internet hebben gemiddeld 2000 tot 2400 woorden op hun pagina's staan. Kopieer ook nooit inhoud van een andere website.

SEO & webtermen

  • SEO : Search Engine Optimization
  • SEA : Search Engine Advertizing
  • SMO : Social Media Optimization
  • SEM : Search Engine Marketing
  • SERP : Search Engine Result Pages
  • UX-design : User Experience Design
  • UI-design : User Interface Design
  • CTA : Call to Action
  • CRO : Conversion Rate Optimisation
  • CMS : Content Management System
  • HTML : HyperText Markup Language
  • CSS : Cascading Style Sheets
  • JS : JavaScript
  • Adwords : Google Adwords (advertenties)
  • ROI : Return on Investment
Tel 0496/28.38.05

info@website-designer.be

SEO Zelf uw website aanpassen?

Wij hebben hierboven het topje van de SEO ijsberg laten zien. Als je op de 1ste pagina wil staan op 1000 resultaten, dan moet je 99% halen. Op 100.000 resultaten volstaat 99% niet meer. M.a.w. zelfs als je goed bent in SEO ben je meestal niet goed genoeg voor die topposities. Natuurlijk hangt dit af van de concurrentie op de zoekterm. Zoektermen met lage concurrentie hebben ook veel minder zoekresultaten (en gewoonlijk weinig publiek).

Verticale en horizontale SEO

Het verschil tussen websites en webshops.

Verticale SEO geldt voor elke webpagina. De SEO implementering gebeurt top-bottom, verticaal dus. Laat dit over aan een expert. Wij passen uw website aan.

Bij webshops wordt er per product een detailpagina gemaakt. Een webshop telt dus zeer veel pagina's, met een basis seo en weinig inhoud. Maar als de productomschrijving of artikelcode,.... wordt ingegeven dan bereiken deze productpagina's hoge posities. (afhankelijk van de concurrentie). De SEO is in de breedte of horizontaal opgebouwd. Eenmaal de webshop is gebouwd, doet u zelf de aanpassingen.