Zijn bezoekers welkom op een website of webshop?

Website Designer artikel

Is een bezoeker welkom op een website of in een webshop?

Ja uiteraard bent u welkom, alleen beschouwen alle webdesigners het als een doodzonde als u uw bezoekers welkom heet op uw website. Dat doe je gewoon niet, hoort u dan van uw webdesigner, virtuele designexpert, marketing guru of copywriter.

Vanwaar komt die anti-welkom fobie en is dit nog steeds een breaking-point voor uw website inhoud? Het antwoord is niet zwart-wit. Het hangt af van uw doelgroep en van de beoogde conversie.

We gaan eerst even terug in de tijd. Half de jaren negentig begon de steile opgang van het internet. Internet was voor vele mensen nieuw. Vele zaken konden en werden ook aanvaard al was de grafische vormgeving meestal niet van erg hoog niveau. Internet werd voor velen een nieuwe hobby. In de bedrijven sprak men toen eerder over een webmaster dan over een webdesigner. De webmaster was de informaticus die ook overweg kon met word 6.0 en excel 95.

De website-pagina's werden opgemaakt met tabellen. In die tabellen werden dan het logo, de teksten en de afbeeldingen geplaatst. Bovenaan of in het midden stond er dan op de homepagina "Welkom op onze website" of "Welkom op de website van ..." .

In die tijd werd ook de term "surfen op het internet" uitgevonden. Je surfte van de ene website, van de ene ontdekking, naar de andere. Het resultaat was dat het "welkom heten" vanaf de tiende website danig op de zenuwen begon te werken.

Vandaag vind je bijna geen websites meer die je nog welkom heten. We staan een generatie verder, zou dit nog altijd "storend" zijn?

Laat ons eerst kijken naar de echte wereld. U komt bij een vijf sterren hotel aan, een portier verwelkomt u en opent de deur voor u. U komt aan de lobby en men verwelkomt u. Dit vindt u niet meer als normaal. Ander voorbeeld u gaat naar een toprestaurant, men verwelkomt u, neemt de jassen aan en u wordt naar uw tafel begeleid. Bij de fastfood zoekt u zelf uw plaats en gaat u zitten waar er plaats is. Het stoort u bij de fastfood geheel niet dat er geen verwelkoming is.

Als men dit spiegelt naar de virtuele wereld dan lijkt het logisch dat de website van het toprestaurant u verwelkomt en de website van de fastfood niet. Toch gebeurt dit niet of toch niet letterlijk. Voor elk product of dienst waar een stevig prijskaartje aan hangt (lees luxeproducten) verwacht de bezoeker van een website een dienstbetoon die overeenkomt met de werkelijkheid. Hetzelfde niveau van service, van dienstverlening.

Een kentering in het niet welkom heten kwam er met e-commerce. Elke webshop verwelkomt u graag op hun pagina's. Uw voornaam wordt meestal vermeld en uw verkoopsprofiel wordt geladen. De meer uitgebouwde marketing websites gaan u producten tonen volgens "uw smaak" of aankoopgedrag. De grote webshops vermelden naast uw login-naam (niet uw naam) met links naar andere call to actions.

Ook alle diensten websites, accounts van banken over reisoganisaties tot de reservatie bij uw tandarts zullen de website verpersoonlijken. Idem dito voor apps.

De sociale media gaan nog een stap verder. Zij bestuderen uw gedrag, uw likes, uw profiel,... deze schat van informatie van uw account wordt een schat voor webshops en webdiensten.

Alsmaar meer internetters begrijpen dat zij een product geworden zijn. Het "product" wordt dan welkom geheten, voor commerciële doeleinden.

Maar er komt een tegenbeweging op gang. In Nederland zouden al 14% procent van de internetters via een VPN surfen. Lees via een ander IP adres of "anoniem" surfen. Anoniem wordt de nieuwe internetvrijheid. Opnieuw zorgeloos surfen op het internet.

Website designer 2 BE on the net !

12/04/2016 Luc Siebens